Blog, Játékos fejlesztés, Szülői szerepek

Montessori pedagógia – minden gyereknek ajánlott?

Montessori pedagógia

A Montessori-pedagógia, amelyet 1907-ben Maria Montessori fejlesztett ki, a gyermekek érzékszervi fejlődésén és cselekvési szabadságán alapuló oktatási módszer. A Montessori-pedagógia figyelembe veszi a gyermeket minden készségeivel, s azt az elvet vallja, hogy mindenki fejlődhet és megtanulhat új dolgokat, ha olyan környezetet és megfelelő eszközöket kínálnak számára. Sem elitista, sem korlátozó, még kevésbé individualista jellegű ez a pedagógia, éppen ellenkezőleg, elősegíti a személyre szóló tanulást. 

A tanulás örömére, a kemény munkára és a cél elérésére irányuló erőfeszítésekre támaszkodik. 

A Montessori módszer az otthonodban?

A Montessori-pedagógiának köszönhetően a gyerekek nagyon korán megszerzik az autonómiát. A Montessori-módszer arra hívja fel a szülők figyelmét, hogy ne avatkozzanak bele a gyermekek játékaiba, és ezáltal engedjék meg nekik, hogy önállóan tanuljanak, és megszerezzék a valódi autonómiát. Például a finommotorika nagyon korai fejlesztésével a gyerekek megtanulják az egyszerű mindennapi mozdulatokat, és így már nincs szükségük a szülők segítségére. Megtanulnak önállóan öltözni, öntenek maguknak egy pohár vizet, vagy akár megterítenek.

Ezenkívül a Montessori pedagógia fejleszti a gyermekek kíváncsiságát és felkelti a tudás iránti vágyukat. A tanulási vágyuk válik a fő mozgatóerővé.

Fontos pozitív hatása emellett, hogy mivel képes egyedül, önállóan megtenni dolgokat, folyamatosan épül a gyermeked önbizalma.

Poppik fejlesztő, kreatív játékok kicsiknek és nagyoknak

Inspirálódj mindennap a Montessori módszerből

Egyre népszerűbb a szülők és a tanárok körében a Montessori pedagógia. Ennek a módszernek az az előnye, hogy szabadon engedi a gyermeket, hogy a saját tempójában fedezze fel a világot. Ehhez konkrét és okos megoldásokat kínál, sokféle tevékenységet kínálva a gyermek számára.

„Montessori-barát” tevékenységek

Maria Montessori megközelítése sok gyermekkori szakembert inspirált, különösen a játék- és játékgyártókat. A Poppik matricákon végzett tevékenységek példák:

  • A gesztus egyszerű, ismétlődő. Csak egy nehézséget jelent, hogy a gyermek rá tudjon koncentrálni. A gyermek levesz egy matricát, majd a megfelelő helyre ragasztja. Mivel a matricák áthelyezhetők, a rosszul elhelyezett matricák újraragasztásával javíthatja gesztusát. Így a gyermek finommotorikus képességeit fejleszti, és agya egy egyszerű feladatra koncentrál, mindaddig, amíg tökéletesen elsajátítja azt.
  • A matricák ragasztgatása hihetetlen erős érzékszervi örömet okoz, ami hosszú időre ösztönzi a gyermeket a játékra, és amely spontán módon nyitottá teszi arra, hogy folytassa, amíg be nem fejezi. Tehát játszva tanítja meg a türelemre, kitartásra.
  • A gyermek teljesen önállóan tud haladni, nincs szüksége felnőtt segítségére.
  • Amikor a gyermek fáradt, dönthet úgy, hogy abbahagyja a tevékenységet, hogy később folytassa. Itt épp ellenkezőleg: ha érdekli és szereti a matricákkal való alkotást, akkor nagyon sokáig játszhat, leköti a figyelmét. Így tanulja meg a koncentrációt.
  • A matricák ragasztása közben játszva jegyez meg különböző információkat a tudomány, a földrajz, a történelem nagyon változatos témáiról … Ez a felfedezés fejleszti kíváncsiságát a körülötte lévő világ iránt.

Mondhatnánk tehát, hogy a Poppik tevékenység „Montessori-barát”.

Bármilyen kézzel készült alkotást, fejlesztést, játékot kínálsz a gyerekeknek, fontos, hogy hagyd szabadon a megvalósításban, hogy megtanulja saját maga. Ne próbáld befolyásolni vagy keretbe foglalni, hanem hagyd, hogy épp ellenkezőleg, a Montessori-módszernek megfelelően, minden kényszer nélkül alkosson, a saját kreatív módszere szerint, hagyd szárnyalni.

Tanulhat-e minden gyermek Montessori-pedagógiával?

Maria Montessori egész életében különböző fogyatékossággal élő gyermekekkel dolgozott. Ezért módszerét a kezdetektől fogva rendkívül különböző gyermekekhez igazították, változatos igényekkel és adottságokkal. Figyelemmel a velük elért kiváló eredményekre, ezután minden gyermek számára megfelelő tanítási módszer kidolgozásába kezdett.

„  A Montessori-pedagógia univerzális és időtlen, ezért alkalmas minden gyermek számára. Konkrét és tudományos anyaga elvont gondolkodás felé tereli a gyermeket, és mindenki számára lehetővé teszi, hogy érzékenységének és igényeinek megfelelően fejlődjön.  “

Ez is érdekelhet:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük